Berjuan bukan lah untuk parti

Dari masa ke-masa dari hari ke-hari sentiasa menungu hari kemerdekaan PATANI.Dari manakah akan mencampai kemenangan perjuangan islam PATANI.  Ada kah kena tungu sampai seratus tahun baru lah kita akan bersatu atau harapan kita itu tingal hanya harapan saja. Sudah lama rakyak PATANI menaruskan harapan kepada orang-orang berjuang yang mengatakan kami lah perjuang Islam dengan iklas  di manakah hilang kata-kata iklas semua itu sedankan kita masih lagi berpecah belah sama sendiri  bilakah  semua akan bersatu di kalagan ( BRN PULO  atau BIPP atau perjuang yang lain-lain lagi ]  yang akan pergi ke arah yang sama iatu berjuang demi PATANI menbebas kan PATANI dari siam  bukan berjuang untuk kempulan   BRN atau PULO atau BIPP  atau yang lain-lain lagi tapi berjuang demi Ugama bangsa dan tanah air kita. Dari hari ini ramai lagi tidak faham apa erti berjuang tahu berjuang saja  keiklasan tidak ada dalam diri sendiri terutama sekali kepada ahli-ahli kempulan tersebut dimana keiklasan kamu semua sedankan kamu sendiri pun tidak boleh bersatu sama sendiri tidak boleh pergi ke arah yang sama iatu berjuang untuk PATANI.

Semua masih ingat lagi masa yang silam iatu masa BIPP [TOK POK YEH] di masa itu cukup hebat BIPP dalam segi gerela. BIPP dapat mengawal ber-berapa kawasan di tiga wilayah[ PATANI NARA YALA  ]dan  Sampai ketahap hampir kemerdekaan tapi ahir nya hancur dengan tangan kita sendiri kerana kuasa. Dimasa itu juga kita berbunuh sama sendiri di sebab mahu mendapat kan kuasa . kuasa apakah  kuasa tipu diri sendiri kata kita lah orang yang paling gagak. Kata kita lah orang yang bernama. Kata kita lah kepala orang. Sampai sanggup berbunuh sama sendiri ahir nya siapa yang kalah kita juga yang kalah bukan siam. Cerita  itu cukup menyedihi semua rakyak patani dan kisah itu pun sudah berlalu kini tigal hanya sejarah saja di hari ini.  sampai  ke masa PULO & BRN masa ini pun cukup hebat dalam segi gerela terutama PULO siam cukup takut kepada kedua-dua kempulan tersebut. Dengan gerela PULO yang cukup ramai di bukit atau di kampungan dan cukup aktiv dalam tiga wilayah sampai siam mengagap PULO sebagai harimau di masa itu. Cukup gagak dan cukup kuat kuasa PULO  untuk bertempur dengan tentera siam  dan pernah bertempur setiap semingu sekali dan juga pernah bertempur selama sehari semalam cukup lama nya bertempurang itu belaku sampai PULO di catak dalam sejarah. Di masa itu BRN kurang  bertempur dengan tentera siam tetapi di masa itu juga BRN ada perubahan yang baru iatu menberi semagat kepada pemuda-pemuda di semua tiga wilayah dan menberi latihan kepada pemuda segi bersenjata dan segi Ugama  dan sebagai nya .  BRN pun cukup hebat di tiga wilayah tetapi di sebab siam mengagap PULO itu sebagai harimau BRN di ketepi kan oleh pehak siam semua yang belaku di tiga wilayah saim mengagap kan PULO saja yang lakukanyn  sebab masa itu musin PULO. Sampai lah belaku  yang kita tidak di sangka iatu BRN berbalah dengan PULO  [ BRN vs PULO] di antara mereka itu tidak lagi boleh berkawan tidak lagi boleh berkerja sama di dalam semua segi. Saudara sendiri pun turut berbalah di sebab yang satu itu PULO yang satu lagi BRN bermasam muka di antara mereka berdua itu.  PULO dengan BRN pernah juga berlaku perbunuhan sama sendiri  di antara gerela mereka berdua. Pernah juga orang BRN menberi malumat kepada pehak siam tentang tempat sembunyi orang PULO dan orang-orang PULO itu di bunuh di tankap oleh pehak siam.  Di masa itu bukan lagi berperang dengan siam  tetapi berperang sama saudara sendiri Ugama telah di ketepi kan sunnah telah di lupa kan bukan lagi berjuang untuk Ugama bangsa  dan PATANI  tetapi untuk  kempulan mereka atau pemimpen mereka.

Masa ini ada lah masa BRN cukup kuat cukup hebat di masa sekarang  dalam semua segi[ Musin BRN ] setiap hari BRN bertempur dengan tentera siam dan mengeboman yang di lakukan nya oleh BRN hampir setiap hari tetapi  yang menyedihi adalah mereka BRN dengan PULO tidak lagi boleh bersatu bermaaf-maafan di antara mereka berdua. BRN pernah juga mengatakan bahawa BRN boleh membebas kan PATANI tanpa PULO ada juga mengatakan bahawa PULO itu tigal hanya nama saja dan ada juga mengatakan bahawa PULO mahu merembut kuasa dari mereka  di sebab PULO di kenal oleh dunia atau orang-orang luar dan masih lagi keluar di dalam berita  buat masa sekarang. Di masa sekarang negara mana kah dapat kemerdekaan tanpa pentolongan dari negara yang ketiga apakah lagi dari saudara sendiri PATANI  akan mederka di kalau BRN bersatu dengan PULO bukan saja dengan BRN dan bukan saja dengan PULO tetapi dengan kedua nya  dan dari rakyak PATANI semua. Cerita sedih yang sudah belaku itu bair lah berlalu jangan lagi kita di fikir kan biar pergi dengan masa yang silam bair menjadi sejarah yang pilu  menjadi kan pengajaran untuk kita jenerasi yang baru tidak akan menbuat salah dan silat lagi. Mari lah kita berpakat bersahabat dan bersaudara seperti  sedia kala bermaaf-maafan di antara satu sama lain berjuang utuk PATANI. Kami percaya bahawa ramai lagi rakyak PATANI yang ingin tengok BRN bersatu dengan PULO bukan saja kami yang ingin kan nya. Harap kepada kedua-dua kempulan ini [ BRN PULO] jangan lagi berbalah sama sendiri. Sudah lama rakyak PATANI derita kerana orang siam. sudah sampai masa nya untuk kita bela Ugama bangsa dan tanah air kita bukan lagi masa untuk berbalah sama sendiri terutama sekali kepada orang tua-tua atau pemimpin-pemimpen yang di hormati sekelian berbaik lah kamu seperti sedia kala.

Kalau ada yang mana silat atau salah dalam kandungan ini harap maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki. Kami ini bukan pakal penulis kami ini hanya orang biasa saja kami tulis apa yang kami tahu dan apa yang kami nampak  kami mahu Cuma mereka akan bersatu demi Ugama dan bangsa kita. Kami menulis ini bukan kami mahu mereka berterus berbalah tetapi mahu mereka seda r apa yang telah belaku di masa yang lalu. harap kepada semua penbaca akar berubah sikap diri sendiri kepada jalan yang betul jangan lagi berbalah sama sendiri. Semua kisah yang lama biar lah pergi dengan masa yang lalu biar menjadi pengajaran untuk kita tak akan membuat silat sekali lagi di hari ini.

Sriduka          Jawisakti

One Response to Berjuan bukan lah untuk parti

  1. nan says:

    Salaam,

    Perjuangang yg tulus ikhlas demi hayati keredaan Allah saja lah yg di terima Allah..
    Insya Allah semua pejuang insaf di atas kesilapan yg lalu..
    Mari lah kita berjuang sama2 demi Allah…
    Bukan demi lain pada nya

    Allahu akbar

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: